Szosówki zawsze były obecne w portfolio GT. W 1986 roku GT było nawet sponsorem amerykańskiej ekipy olimpijskiej. Powstał wówczas rower z uchwytem do przewożenia pochodni olimpijskiej! Ale potem połączenie z szosą było dość luźne. Firma bardziej koncentrowała się na korzeniach marki: DH i BMX.

Pojawienie się Grade w kolekcji rodzi w głowie pytanie: kto mógłby być zainteresowany szosówką GT?
Ostatnio podejście do „szosy” znacznie się zmieniło. Zauważyliśmy większe zainteresowanie rowerami szosowymi ale nie wyścigowymi tylko wygodniejszymi, na szerszych oponach. Wydarzenia w rodzaju Fondo i Sportive bardzo mocno się rozwijają, bierze w nich udział tysiące ludzi. W samym tylko Ukeju w 2014 odbyło się 360 imprez tego typu! Wpływa na to wydźwięk jaki niesie sport wyczynowy – z jednej strony żywe zainteresowanie wynikami dużych wyścigów z drugiej reputacja kolarzy szosowych. Nawet marki takie jak Giro di Italia celują w ludzi, którzy chcą się cieszyć jazdą, niekoniecznie myśląc o zapieku.
W Ameryce coraz większą popularnością cieszą się wyścigi na szutrze. Imprezy takie jak Dirty Kansas o długości europejskiego klasyku odbywają się poza nawierzchniami asfaltowymi.

All day geometry
Grade ma „codzienną geometrię”: główka jest wyższa, suport zawieszony jest niżej niż w przełajówkach i tylko nieco wyżej niż w szosówkach. Zwiększono rozstaw kół a kąt główki jest mniejszy niż w bolidach szosowych żeby zwiększyć stabilność i ułatwić prowadzenie.
Grade powstał więc dla nonkonformistów, długodystansowców chcących wolności wyboru szlaku i jazdy nie zawsze po najbardziej uczęszczanych drogach.
Węglowa rama o masie 965 g (56 cm) wykonana jest z włókien o bardzo różnym modulusie sztywności (variable modulus). Linia modeli aluminiowych zaopatrzona jest w ramę o masie 1450g. W zależności od zaawansowania modelu, współpracują z nim widelce różnej konstrukcji. Lepszy z nich, to jednoczęściowa konstrukcja skorupowa (470 g), będzie też tańszy widelec dwuczęściowy.

Do Grade pasują opony od 25c do 35c! Utylitarne rozwiązania takie jak zwykłe piasty MTB i gięte szprychy mają ułatwiać obsługę i korzystanie z roweru. Przewody mocowane na ramie nie tylko ułatwiają korzystanie z roweru, ale także pozwalają wybudować ją lżejszą i tańszą. Kierownica z odgięciem na boki 14° została wykonana na specjalne zamówienie GT. W przełajówkach końcówki są rozwarte na 12° ale rozwiązanie z Grade daje większą uniwersalność.

Więcej na temat zastosowanych w GT Grade 2015 technologii oraz test roweru przeczytacie w bikeBoard 7/2014 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie magazynu


Dodano: 2014-06-16

Autor: Miłosz Kędracki

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory