BOS to francuska firma, znana głównie ze zjazdowych widelców większego kalibru lub zawieszenia przeznaczonego do samochodów rajdowych.


Model Dizzy to pierwsze kroki tej firmy w dziale XC. W ofercie znajdują się dwie wersje mające 100 lub 120 mm skoku. Obie współpracują z kołem 29”, choć BOS zapowiada model 27,5”, który ma się ukazać w najbliższym czasie. Testowaliśmy wersję 120 mm która po wyjęciu z pudełka robi kapitalne wrażenie. Dizzy jest bardzo solidnie i precyzyjnie wykonany, wszystkie pokrętła działają nadzwyczaj lekko i płynnie. Dolny odlew z otworami ulżeniowymi wygląda świetnie, choć w nas tego typu rozwiązania włączają kontrolki ostrzegawcze. Górne golenie o średnicy 32 mm mają standardowy, beżowy kolor. Emocje sięgają zenitu, kiedy położymy widelec na wadze. Ta w naszej redakcji pokazała 1648 g wraz z osią 15 mm. Pod tym względem w naszym obiektywnym rankingu Dizzy plasuje się więc w czołówce widelców cross country, mając jednak 20 mm dodatkowego skoku. Wyobraźcie sobie, że Marzocchi Corsa 29”, mająca 100 mm skoku i carbonową rurę sterową, waży o 72 g więcej. No właśnie, podrzucali sceptycy, ale czy to nie będzie wiotki „flak ”?


Ku ich, ale i reszty zespołu, zaskoczeniu w naszym badaniu widelec wykazał się sztywnością na poziomie zbliżonym do konkurencji! Identyczny wynik sztywności bocznej uzyskał Fox 32 Float 29” 120 mm, ważący o prawie 200 g więcej. Znacząco lepsze wyniki sztywności bocznej odnotowaliśmy wyłącznie dla widelców o wadze ponad 2 kg (ze stalowymi sterówkami), a więc wynik BOS-a jest zaiste znakomity, co wyraźnie przekłada się na uzyskiwaną precyzję sterowania rowerów, w których go używaliśmy. Przy moich 75 kg masy własnej, dla uzyskania odpowiedniego SAG-u komorę powietrzną musiałem napompować do około 140 PSI. To spore zaskoczenie, bo we współczesnej konkurencji rzadko przekraczam połowę tej wartości. Z takim ciśnieniem prędzej spotkam się w dam damperze. Już pierwsze przejażdżki w terenie pokazały, że Dizzy - zgodnie ze swoim przeznaczeniem - ma charakterystykę pracy optymalną dla rowerów ścieżkowych. W większości zakresu skoku twardość narasta liniowo, dzięki czemu widelec wspaniale radzi sobie zarówno z małymi, jak i dużymi przeszkodami. Wzrost twardości daje się odczuć dopiero w ostatniej fazie ugięcia, uniemożliwiając dobicie po skoku. Znakomicie. Dizzy zapewnia dużo przyczepności i wzbudza w rowerzyście poczucie bezpieczeństwa, nawet na śliskich i zdradliwych korzeniach, które jak na złość rosną ukośnie w poprzek ścieżki. Widelec wykazywał sporą odporność na hamowanie i nie zapadał się w nadmiernym stopniu, co jest dużym plusem. Na dole goleni umiejscowiono standardowe pokrętło tłumienia powrotu. Jest na tyle duże, że da się nim manipulować nawet w trakcie jazdy! Na górze znajduje się wajcha odpowiedzialna za regulację tłumienia kompresji. Podobnie jak w przypadku CTD, jest trójstopniowa i podobnie jak w CTD wystarczają 2 skrajne pozycje. Środkowa właściwie tylko lekko upośledza pracę widelca i nie widzę potrzeby jej wykorzystywania. W pozycji zamkniętej widelec bardzo się utwardza, niwelując w 100 procentach efekt bujania na podjazdach. Najazd na większą przeszkodę powoduje jednak natychmiastowe odblokowanie, ratując tym samym nasze nadgarstki i przyczepność.


BOS Dizzy to widelec, który bardzo dobrze reprezentuje grawitacyjną renomę marki. Działa świetnie, ale mniej zaskoczył nas bardzo dobrym stosunkiem masy do sztywności oraz jakością wykonania niż astronomiczną ceną. Jego charakter nieco odbiega od rasowych widelców cross country, lecz wyśmienicie pasuje do coraz modniejszych szlakowo-endurowych hardtaili. Biorąc pod uwagę niezbędne ciśnienie, może okazać się, że wersja o krótszym skoku (a więc i mniejszej komorze pneumatycznej) będzie miała charakterystykę lepiej dopasowaną do potrzeb krossiarzy.

Dodano: 2015-03-16

Autor: Tekst: Szymon Janik

Tagi: amortyzacja, Bos

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1