Test.
Odchudzone wizualnie golenie dolne w połączeniu z czarnymi (wersja RC ma niklowane) aluminiowymi goleniami górnymi oraz aluminiową koroną i sterówką są bardzo estetyczne. W oczy rzucają się zgrubienia mieszczące poszerzone ślizgi. Corsa wzbudza zaufanie masywnością wyglądu, nęcąc maratończyka masą 1594 g.

Uproszczony do maksimum system z jedną komorą pozytywną i stalową sprężyną negatywną zrywa z poprzednimi, skomplikowanymi ustrojstwami „M”. Tłumik obsługujemy wygodnym pokrętłem kompresji/blokady u góry oraz odbicia (duży zakres) u spodu prawej goleni.
Dmuchanie nie wymaga adapterów - już w poprzedniej wersji Włosi przekonali się do klasycznego Schreadera. Hurra!

NA SZLAKU
Corsa cechuje się bardzo czułą pracą na małych nierównościach, co rzekomo zawdzięcza specjalnie nacinanym ślizgom. W Marathonie Race wkurzał mnie cały blef z komorą PAR - niby miała przeciwdziałać nurkowaniu i wzmagać kompresję pod koniec skoku, ale jednocześnie zabijała całą czułość w początkowej fazie. Albo była miękką, zapadającą się kanapą, albo twardą, karczemną ławą. Corsa SL LR ma jedną komorę i nie wykazuje żadnej z negatywnych cech opisanych wyżej. Super! Można odnieść wrażenie, że choć do SL 2002 jej daleko, pracuje niemal jak sprężynowiec.
Różnicę czuć dopiero przy końcówce skoku.
Fabryczne 100 mm można ograniczyć do 80 wyjmując podkładkę lub – wsadzając drugą - wydłużyć do całkiem „AM-owych” 120-tu. RC można jedynie skrócić. Od początku podejrzewałem, że prawa goleń cieknie od spodu. Na dowód podejrzeń podniósł się wrzask o zalany przedpokój, a dzień później na wyścigu zaniknęła blokada. Interwencja u „Gregoria” załatwia sprawę, a wtopę przypomina jedynie plama na dywanie. - To widelec, który służył do prezentacji. Ale to prosty tłumik - wyciąga się go bez narzędzi, w ciągu chwili. Serwis jest uproszczony do maksimum - spokojnie wyjaśnia „Kazek”. Taki komentarz głównego magika dystrybutora Marzocchi pozwala spokojnie spojrzeć w przyszłość. Od czasu interwencji obyło się bez kłopotów.

Blokada trzyma pewnie, a zaworek bezpieczeństwa przeciwdziała uszkodzeniu - przy mocnym uderzeniu widelec lekko przepuszcza, ale w mig się ponownie utwardza. Aktywacja blokady jest szybka i wygodna (duże pokrętło). Wyższy model SL RC ma co prawda Micro TST i manetkę na kierownicę, ale chwała „LR” za ich brak. Tłumik RC jest bardziej skomplikowany, cięższy i pewnie bardziej „marudny”. Historyczne Marcochy ceniłem za płynność w najtrudniejszym terenie i radzenie z natrętnymi pralkami, korzeniami, skałami. Corsa SL skutecznie naprawia opinię zszarganą przez poprzedniczkę. Trudne zjazdy w Złotym Stoku, szczególnie singiel z Borówkowej Góry, wygładza znakomicie. Czy to względnie wolno najeżdżane korzenie, czy pokonywane na pełnym „cugu” pralki wybierała wyśmienicie, a przy tym nie zapychała się - olej nie ulegał spienieniu. W tym bardzo blisko jej do mojego faworyta Marathona SL z roku 2002. Nowy model mocniej akcentuje końcówkę skoku, bezbłędnie unikając dobicia, wyprzedzając na tym polu wspomnianego weterana. Duży plus za sztywność poprzeczną, cecha ta pozwala w bezbłędny sposób manewrować wśród skalnych piarżysk.

KUPIĆ?
Tym amortyzatorem Włosi (rękami Azjatów) zaciekle walczą o kawałek maratońsko-crossowego tortu. Czynią to skutecznie i z pomysłem. Corsa SL swoją budową zrywa ze skomplikowanymi, zawodnymi i nie do końca efektywnymi systemami z połowy dekady. Zaś naprawdę dobrym działaniem próbują, bardzo zresztą skutecznie, nawiązać do najlepszych produktów „M” dla tego segmentu sprzed lat. Uwzględniając atrakcyjną masę i przystępną cenę oraz podtrzymywaną przez najprostsze modele legendarną trwałość warto dać Corsie SL kredyt zaufania.

Cena: 1600 zł
Masa: 1594 g (z 210 mm rurą alu)

bikeBoard 6/2011 (gdzie kupić)

Dodano: 2011-06-12

Autor: Tekst: Jarek Hałas

Tagi: maratony, XC, amortyzacja, Marzocchi, blokada, test

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1