Wszyscy, którzy bliżej zetkną się z jakąś tylną piastą wielobiegową, zaczynają kombinować: a może by tak się pozbyć przerzutek, kasety i uprościć napęd? Opłaca się czy nie, co z masą, kompatybilnością i trwałością?

Już po marcowej prezentacji byliśmy ciekawi jak producenci wykorzystają potencjał grupy Alfine. Firma Shimano podkreślała możliwość zastosowania jej w rowerach górskich, miejskich, trekingowych i szosowych. Na targach widoczne było, że producenci postawili na rowery miejskie. Można powiedzieć, że powstała nowa podgrupa rowerów: street fightery. Błyskawicznie przyspieszyć, mocno i efektywnie zahamować, sprint od skrzyżowania do skrzyżowania, ciągłe zmiany kierunku, prędkości i przełożenia to ich żywioł.

Komponenty
W oczy rzucają się dwa komponenty: piasta wielobiegowa i hydrauliczne hamulce tarczowe. To one są wyznacznikami grupy Alfine i do współpracy z nimi stworzono resztę. Do testu otrzymaliśmy piastę tylną SG-S500, napinacz łańcucha CT-S500, manetkę zmiany biegów SL-S500, dźwignie hamulcowe BL-S500, zaciski hydrauliczne BR-S500 oraz tarcze hamulcowe. Piasta wyposażona jest w wewnętrzny mechanizm 8-biegowy. Jej korpus wykonany jest z kutego aluminium. Wysoką sprawność mechaniczną piasta uzyskuje dzięki łożyskom igiełkowym, a podwójny mechanizm sprzęgła zapewnia płynną i cichą zmianę przełożeń. Piasta współpracuje z pojedynczą tylną zębatką o 18 lub 20 zębach. Zęby ukształtowane są inaczej niż w kasetach, tak aby zapobiegać spadaniu łańcucha. To samo zadanie pełnią dwie (wewnętrzna i zewnętrzna) plastikowe osłony zębatki. Zakres przełożeń piasty wynosi 307%. Jeżeli tylna zębatka 26” koła ma 20 zębów, to teoretycznie zakres ten odpowiada kasecie z kombinacją zębatek 38/31/27/24/20/16/14/12. Jak to się ma do konkurencji? Dotychczas znana piasta Nexusa oferowała zakres przełożeń na poziomie 300%. Nowa 9-biegowa piasta SRAM I-Motion dysponuje trochę większym zakresem, wynoszącym 340%. Dobrze znana piasta Rohloff Speedhub 500/14 ma zakres 526% przy czternastu przełożeniach, ale trzeba pamiętać, że jest przeznaczona raczej do czegoś innego, a jej cena jest nieporównywalnie wyższa. Podobnie
rzecz się ma z nowym mechanizmem zmiany przełożeń zintegrowanym z mechanizmem korbowym produkowanym przez Suntoura. Oferuje wprawdzie aż 610% przy dziewięciu przełożeniach, ale da się go zamontować tylko w specjalnych ramach, a jego koszt na pewno jest dużo wyższy. Dla porównania - zakres przełożeń standardowego zestawu do rowerów górskich wynosi do 580% (w zależności od ilości zębów) i ma do 17 realnych, nie dublujących się przełożeń. Do współpracy z grupą Alfine przeznaczone są łańcuchy o szerokości takiej jak do kaset 9-rzędowych. Zalecanym łańcuchem jest model CN-HG53. Za jego właściwe napięcie odpowiada specjalny napinacz. Ma on klasyczny wózek wyposażony w dwa kółeczka i wygląda jak tylna przerzutka, a dzięki niemu piastę można stosować w ramach z pionowymi hakami. Zmiany przełożeń dokonujemy prawą manetką działającą w systemie Rapidfire Plus. Działanie przycisków jest jednak odwrócone - palcem wskazującym redukujemy, a kciukiem multiplikujemy. Nie testowaliśmy dedykowanej grupie Alfine korby, a Shimano proponuje dwa modele (FC-S500) z tarczą o 45 lub 39 zębach. Jednak aby uzyskać najszersze spektrum przełożeń można połączyć piastę z dwutarczowym mechanizmem korbowym i przednią przerzutką.

Dodano: 2006-08-27

Autor: Tekst: Piotr Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, Shimano

Tagi: Shimano, napęd, test

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rasowe ścigacze za 11k
Orbea Avant M30 Team
Merida Scultura 5000 Disc
Cannondale 2018: Jekyll i Trigger
7 najczęstszych błędów w treningu amatorów
Kardiologiczne badania podstawowe
44 strony przygody!