Wszyscy, którzy bliżej zetkną się z jakąś tylną piastą wielobiegową, zaczynają kombinować: a może by tak się pozbyć przerzutek, kasety i uprościć napęd? Opłaca się czy nie, co z masą, kompatybilnością i trwałością?

Już po marcowej prezentacji byliśmy ciekawi jak producenci wykorzystają potencjał grupy Alfine. Firma Shimano podkreślała możliwość zastosowania jej w rowerach górskich, miejskich, trekingowych i szosowych. Na targach widoczne było, że producenci postawili na rowery miejskie. Można powiedzieć, że powstała nowa podgrupa rowerów: street fightery. Błyskawicznie przyspieszyć, mocno i efektywnie zahamować, sprint od skrzyżowania do skrzyżowania, ciągłe zmiany kierunku, prędkości i przełożenia to ich żywioł.

Komponenty
W oczy rzucają się dwa komponenty: piasta wielobiegowa i hydrauliczne hamulce tarczowe. To one są wyznacznikami grupy Alfine i do współpracy z nimi stworzono resztę. Do testu otrzymaliśmy piastę tylną SG-S500, napinacz łańcucha CT-S500, manetkę zmiany biegów SL-S500, dźwignie hamulcowe BL-S500, zaciski hydrauliczne BR-S500 oraz tarcze hamulcowe. Piasta wyposażona jest w wewnętrzny mechanizm 8-biegowy. Jej korpus wykonany jest z kutego aluminium. Wysoką sprawność mechaniczną piasta uzyskuje dzięki łożyskom igiełkowym, a podwójny mechanizm sprzęgła zapewnia płynną i cichą zmianę przełożeń. Piasta współpracuje z pojedynczą tylną zębatką o 18 lub 20 zębach. Zęby ukształtowane są inaczej niż w kasetach, tak aby zapobiegać spadaniu łańcucha. To samo zadanie pełnią dwie (wewnętrzna i zewnętrzna) plastikowe osłony zębatki. Zakres przełożeń piasty wynosi 307%. Jeżeli tylna zębatka 26” koła ma 20 zębów, to teoretycznie zakres ten odpowiada kasecie z kombinacją zębatek 38/31/27/24/20/16/14/12. Jak to się ma do konkurencji? Dotychczas znana piasta Nexusa oferowała zakres przełożeń na poziomie 300%. Nowa 9-biegowa piasta SRAM I-Motion dysponuje trochę większym zakresem, wynoszącym 340%. Dobrze znana piasta Rohloff Speedhub 500/14 ma zakres 526% przy czternastu przełożeniach, ale trzeba pamiętać, że jest przeznaczona raczej do czegoś innego, a jej cena jest nieporównywalnie wyższa. Podobnie
rzecz się ma z nowym mechanizmem zmiany przełożeń zintegrowanym z mechanizmem korbowym produkowanym przez Suntoura. Oferuje wprawdzie aż 610% przy dziewięciu przełożeniach, ale da się go zamontować tylko w specjalnych ramach, a jego koszt na pewno jest dużo wyższy. Dla porównania - zakres przełożeń standardowego zestawu do rowerów górskich wynosi do 580% (w zależności od ilości zębów) i ma do 17 realnych, nie dublujących się przełożeń. Do współpracy z grupą Alfine przeznaczone są łańcuchy o szerokości takiej jak do kaset 9-rzędowych. Zalecanym łańcuchem jest model CN-HG53. Za jego właściwe napięcie odpowiada specjalny napinacz. Ma on klasyczny wózek wyposażony w dwa kółeczka i wygląda jak tylna przerzutka, a dzięki niemu piastę można stosować w ramach z pionowymi hakami. Zmiany przełożeń dokonujemy prawą manetką działającą w systemie Rapidfire Plus. Działanie przycisków jest jednak odwrócone - palcem wskazującym redukujemy, a kciukiem multiplikujemy. Nie testowaliśmy dedykowanej grupie Alfine korby, a Shimano proponuje dwa modele (FC-S500) z tarczą o 45 lub 39 zębach. Jednak aby uzyskać najszersze spektrum przełożeń można połączyć piastę z dwutarczowym mechanizmem korbowym i przednią przerzutką.

Dodano: 2006-08-27

Autor: Tekst: Piotr Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, Shimano

Tagi: Shimano, napęd, test

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1