Zimą oraz wczesną wiosną, przy współpracy z organizatorami wyścigów, przeprowadziliśmy ankietę wśród zawodników startujących w najpopularniejszych seriach maratonów mtb w Polsce. Uczestnicy serii BikeMaraton, Kaczmarek Electric, Cyklokarpaty, Świętokrzyska liga rowerowa, Dare2b MTB Maraton i Pomerania Maraton mieli okazję zaprezentować na jakich rowerach jeżdżą, wskazać swoje preferencje sprzętowe, a także napisać jaki sprzęt chcieliby widzieć w naszych testach.

W naszej ankiecie, za pośrednictwem portalu społecznościowego i stron www organizatorów, wzięły udział 772 osoby. Na tej podstawie powstały założenia do tego testu.

Po dogłębnych badaniach rynku wiemy, że rower d la kompetytywnego uczestnika maratonów powinien być wyposażony w napęd 2×11 lub 2×10, mieć koła 29” oraz carbonową ramę.

56,5% respondentów uważa, że najlepszy na maraton jest napęd z dwoma blatami. Tylko 16% głosowało na jednorzędową korbę, choć bardziej zaskoczyła nas estyma, jaką aż 27% respondentów darzy suporty trójrzędowe. Poglądy dotyczące rozmiaru koła, także są czytelne. Zdecydowana większość – bo 64,5% – ma rower 29”. Pozostałe wielkości kół stanowią tylko tło. 27,5” ma zaledwie 14,5% populacji, 20,5% niedobitki kół 26”. Zapytaliśmy respondentów, o jakich rowerach chcieliby poczytać w naszych testach. Najwięcej (53%) osób zagłosowało za testami rowerów z przedziału pomiędzy 5 a 10 tys. zł. Kiedy przerzuciliśmy te dane na ofertę rynku, u dało nam się doprecyzować kryteria doboru. Rowery 29” na ramie z włókna węglowego za 8–9 tys.

RAMA
Prezentowane przez nas modele w większości mają pucharowy rodowód. Oczywiście ramy dla pucharowców są inne, ale zwróćcie uwagę, że kupując Krossa z naszego testu, dostajecie ramę z tej samej formy co maszyna Mai Włoszczowskiej, na której sięgnęła po olimpijskie srebro! Kształt i geometria są takie same, zastosowano tylko inny rodzaj włókna węglowego. Olimpijska rama wykonana jest z carbonu D84, natomiast B9 z tego testu wykorzystuje włókno T784. Kross informuje, że wpływa to przede wszystkim na różnice w masie. Testowana tu Merida ma identyczną geometrię oraz rozwiązania technologiczne – boost oraz system Flex Stay (odpowiedzialny za tłumienie drgań) – jak rama, na której ściga się Hermida czy Gunn-Rita. Także i w tym wypadku zastosowano bardziej ekonomiczny kompozyt. Tak samo jest u testowanego Treka. Procaliber 9.6 ma ramę o identycznej geometrii G2, która wykorzystuje większość istotnych rozwiązań, w tym IsoSpeed, PF92 oraz Boost 148, które zastosowano w topowym Procaliber 9.9 SL Race Shop Limited. Różni się on od testowanego tu cyfrą na metce, lżejszą o 250 g ramą z przyrostkiem SL, doborem kompozytu i szeregiem małych, choć niezwykle wyrafinowanych rozwiązań. Natomiast Orbea M50 ma inną ramę niż topowe maszyny tej marki. Ma łagodniejszą geometrię, nie wykorzystuje rozwiązania Boost ani wkręcanej osi i została wykonana z innego włókna, co odbija się na masie. Jeszcze inną strategię widzimy w przypadku testowanego Gianta XTC Advanced 29 2 LTD. Po pierwsze łamie prymat kół 27,5” w kolekcji dalekowschodniego giganta i dla Giantów na kołach 29” wyróżnia się szczytowymi rozwiązaniami ramy. Ale to rower na wskroś amerykański – wyposażono go w regulowane haki tylnego koła o szerokości Boost. Pozwala to wymiennie stosować koła 27,5” Plus, a nawet przerobić XTC Advanced na singlespeeda. Shockblaze może poszczycić się najbardziej zaawansowaną ramą oferowaną przez bułgarskiego producenta.

W naszym teście szczegółowo omawiamy zagadnienia dotyczące Geometrii i Dopasowania, analizujemy też budowę i omawiamy przeznaczenie rowerów.

Rowery w naszym teście:

Fuji SLM 29 2.5, cena: 8 699 zł www.fujibikes.com


Giant XTC Advanced 29 LTD, cena: 8 499 zł www.giant-bicycles.com


Kross Level B9, cena: 6 999 zł www.kross.pl


Merida Big.Nine 4000, cena: 8 490 zł www.rowerymerida.pl


Orbea Alma M50, cena: 8 599 zł www.orbea.com


Shockblaze KRS Race 29, cena: 7 999 zł www.shockblaze.pl


Trek Procaliber 9.6, cena: 8 699 zł www.trekbikes.com


Cały test znajdziecie w bikeBoard 5/2017 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie

Dodano: 2017-05-26

Autor: Kuba Chryczyk, zdjęcie akcji: Wiktor Bubniak / Cyklokarpaty.pl

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rowery wszechgórskie

Duże koło dla juniora

Maratony MTB Ultra