Poprzednią okazję jazdy na SLM-ie mieliśmy podczas testowania wersji na klasycznych, małych kółkach jakieś półtora roku temu. Tamten rower był bardzo wygodny, neutralny i przyjazny w prowadzeniu, lecz – jak podkreślali nasi testerzy – pod względem zajmowanej pozycji mało sportowy. Dobry kompan na wycieczkę i niezobowiązujący maraton, ale na więcej nie miał ochoty. Jak zatem dał się poznać w tym zakresie odmłodzony SLM na 29-calowych kołach?

A jednak C15…
Przy okazji premiery szosowej Altamiry, Fuji odżegnywało się od możliwości stosowania włókien C15 w ramach MTB. Jak się jednak okazało, pokusa uzyskania idealnej struktury głównych węzłów ramy, optymalizacja wykorzystania żywic oraz włókien zrównoważyły względy finansowe, płynące z wykorzystania drogich, silikonowych wkładek. Dzięki technologii C15 prestiż Altamiry został przeniesiony do segmentu MTB. SLM na 2014 r. to rower co najmniej o klasę wyższy w hierarchii. Dlatego do zespołu testerów udało nam się pozyskać nie byle kogo - Adriana Brzózkę (JBG-2 Professional Mtb Team, dziewiąte miejsce w Mistrzostwach Świata XCM 2013!)

Zwrotność i prowadzenie
Sylwetka na SLM jest dość sportowa, ale nie radykalna, dlatego pojawiły się sugestie dotyczące wymiany mostka na 80-milimetrowy dla uzyskania pozycji bardziej zwartej, zwinnej i wciąż skutecznej na podjazdach. Prowadzenie SLM 1.3 jest przyjemne, wygodne, szybkie, ale jednocześnie dalekie od nerwowości. Rower jest żwawy, ochoczo odpowiada na ruchy kierownicą, pozwalając walczyć na naprawdę zakręconych sekcjach: - SLM to nowe podejście do konstruowania ram 29’’. Nie prowadzi się jak ciężarówka z naczepą, gdzie każdy ostry zakręt czy ciasna 180 wymaga dużych poświęceń od użytkownika, co bywało bolączką rowerów 29” - podkreślił Adrian. Zakręty nie stanowią wyzwania: - Zwrotność nie jest okupiona niestabilnością - dobrze i pewnie zachowuje się przy większych prędkościach, nie wymaga ciągłego spięcia i skupienia kolarza. Zapewne, oprócz krótkiego rozstawu osi, wpływ na zwrotność ma nisko zawieszony środek ciężkości – skwitował Brzózka. Wspólne testy pokazały, że (…).

Pełny test znajdziecie w bikeBoard 3/2014 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie magazynu

Zobacz kolekcję rowerów FUJI 2014 w katalogu on-line

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu oraz dodatkowe zdjęcia.

Fuji SLM 29 1.3
Cena: 15 499 zł
Współczynnik bB: 100 g za 151 zł
Rama: carbon C15 HM
Rozmiary: S, S/M, M, M/L
Rozmiar testowany: 485 mm – M
Baza kół: 1110 mm
Długość tylnego widelca: 430 mm
Długość górnej rury: 625 mm
Wysokość osi suportu: 305 mm
Wysokość kierownicy:1020 / 1000 mm (mostek na plus/minus w tym 20 mm podkładek)
Kąt główki ramy: 70,9°
Kąt rury podsiodłowej: 73,4°
Masa kompletnego roweru: 10 290 g*
Masa ramy: 1350 g
Masa przedniego koła: 1710 g
Masa tylnego koła: 2150 g
Skok amortyzacji: 100 mm
Przedni widelec: Fox 32 Float 29 CTD Fit Factory Series, aluminiowa, stożkowa rura sterowa (1600 g)
Koła: SunRingle Black Flag Pro 29er (oś 15 mm)
Opony: Schwalbe Racing Ralph Evolution Series, TLR, Pace 3 Star, 29x2,1' (510 g, dętka:180 g)
Korby: Oval 600 38-26 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Praxis M35 (73 mm)
Kaseta: Shimano XT CS-M771-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: KMC X10-93
Przerzutka przód: Shimano XT FD-M786
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M786
Manetki: Shimano XT SL-M780
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785, tarcze: Shimano SM-RT86 180 / 160 mm
Kierownica: Oval Concepts 850 (31,8x680 mm
Wspornik kierownicy: Oval Concepts 713, 110 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1,8” - 1i1/2”
Wspornik siodełka: Oval Concepts 950 31,6x350 mm
Siodełko: Oval Concepts 600
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2014-03-04

Autor: Tekst: Jarek Hałas, zdjęcia: Piotr Staroń

Tagi: 29", hardtail, fuji

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Statystyka sprzętu XC

Mierniki mocy

Rowery XCO 2017

Focus Raven Max Factory 29

Trek Fuel EX

Kraksy kolarskie – kiedy można wrócić do trenowania