Poprzednią okazję jazdy na SLM-ie mieliśmy podczas testowania wersji na klasycznych, małych kółkach jakieś półtora roku temu. Tamten rower był bardzo wygodny, neutralny i przyjazny w prowadzeniu, lecz – jak podkreślali nasi testerzy – pod względem zajmowanej pozycji mało sportowy. Dobry kompan na wycieczkę i niezobowiązujący maraton, ale na więcej nie miał ochoty. Jak zatem dał się poznać w tym zakresie odmłodzony SLM na 29-calowych kołach?

A jednak C15…
Przy okazji premiery szosowej Altamiry, Fuji odżegnywało się od możliwości stosowania włókien C15 w ramach MTB. Jak się jednak okazało, pokusa uzyskania idealnej struktury głównych węzłów ramy, optymalizacja wykorzystania żywic oraz włókien zrównoważyły względy finansowe, płynące z wykorzystania drogich, silikonowych wkładek. Dzięki technologii C15 prestiż Altamiry został przeniesiony do segmentu MTB. SLM na 2014 r. to rower co najmniej o klasę wyższy w hierarchii. Dlatego do zespołu testerów udało nam się pozyskać nie byle kogo - Adriana Brzózkę (JBG-2 Professional Mtb Team, dziewiąte miejsce w Mistrzostwach Świata XCM 2013!)

Zwrotność i prowadzenie
Sylwetka na SLM jest dość sportowa, ale nie radykalna, dlatego pojawiły się sugestie dotyczące wymiany mostka na 80-milimetrowy dla uzyskania pozycji bardziej zwartej, zwinnej i wciąż skutecznej na podjazdach. Prowadzenie SLM 1.3 jest przyjemne, wygodne, szybkie, ale jednocześnie dalekie od nerwowości. Rower jest żwawy, ochoczo odpowiada na ruchy kierownicą, pozwalając walczyć na naprawdę zakręconych sekcjach: - SLM to nowe podejście do konstruowania ram 29’’. Nie prowadzi się jak ciężarówka z naczepą, gdzie każdy ostry zakręt czy ciasna 180 wymaga dużych poświęceń od użytkownika, co bywało bolączką rowerów 29” - podkreślił Adrian. Zakręty nie stanowią wyzwania: - Zwrotność nie jest okupiona niestabilnością - dobrze i pewnie zachowuje się przy większych prędkościach, nie wymaga ciągłego spięcia i skupienia kolarza. Zapewne, oprócz krótkiego rozstawu osi, wpływ na zwrotność ma nisko zawieszony środek ciężkości – skwitował Brzózka. Wspólne testy pokazały, że (…).

Pełny test znajdziecie w bikeBoard 3/2014 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie magazynu

Zobacz kolekcję rowerów FUJI 2014 w katalogu on-line

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu oraz dodatkowe zdjęcia.

Fuji SLM 29 1.3
Cena: 15 499 zł
Współczynnik bB: 100 g za 151 zł
Rama: carbon C15 HM
Rozmiary: S, S/M, M, M/L
Rozmiar testowany: 485 mm – M
Baza kół: 1110 mm
Długość tylnego widelca: 430 mm
Długość górnej rury: 625 mm
Wysokość osi suportu: 305 mm
Wysokość kierownicy:1020 / 1000 mm (mostek na plus/minus w tym 20 mm podkładek)
Kąt główki ramy: 70,9°
Kąt rury podsiodłowej: 73,4°
Masa kompletnego roweru: 10 290 g*
Masa ramy: 1350 g
Masa przedniego koła: 1710 g
Masa tylnego koła: 2150 g
Skok amortyzacji: 100 mm
Przedni widelec: Fox 32 Float 29 CTD Fit Factory Series, aluminiowa, stożkowa rura sterowa (1600 g)
Koła: SunRingle Black Flag Pro 29er (oś 15 mm)
Opony: Schwalbe Racing Ralph Evolution Series, TLR, Pace 3 Star, 29x2,1' (510 g, dętka:180 g)
Korby: Oval 600 38-26 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Praxis M35 (73 mm)
Kaseta: Shimano XT CS-M771-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: KMC X10-93
Przerzutka przód: Shimano XT FD-M786
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M786
Manetki: Shimano XT SL-M780
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785, tarcze: Shimano SM-RT86 180 / 160 mm
Kierownica: Oval Concepts 850 (31,8x680 mm
Wspornik kierownicy: Oval Concepts 713, 110 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1,8” - 1i1/2”
Wspornik siodełka: Oval Concepts 950 31,6x350 mm
Siodełko: Oval Concepts 600
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2014-03-04

Autor: Tekst: Jarek Hałas, zdjęcia: Piotr Staroń

Tagi: 29", hardtail, fuji

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rowery 2017

Wakacyjne inspiracje

Multitool - musisz to mieć

Rowerki biegowe

Jak wybrać rower dla dziewczyny?