O tym, że marka wprowadzi budżetowego Eagla mówiło się już od dawna, ale dopiero teraz znamy szczegóły całej grupy.

Bez wątpienia technologia Eagle sprawiła, że napędy z suportem jednorzędowym stały się uniwersalne i z powodzeniem zastępują klasyczne wersje wyposażone w przednią przerzutkę. Ogromny zakres przełożeń sprawia, że nie trzeba się już zastanawiać jaką zębatkę założyć z przodu na dany profil trasy. Problemem była cena, którą mogli przełknąć tylko najwięksi pasjonaci. Poziom cenowy nowego GX ma być znacznie niższy, przez co grupa ma być popularna nie tylko w wersjach OM, ale również ma schodzić z półek sklepowych do indywidualnego klienta.


Kaseta
Model o symbolu XG-1275 oferuje aż 500% zakresu a stopniowanie jest identyczne jak w droższych wersjach (10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 42, 50z). Kompatybilna jest wyłącznie z bębenkami XD. To co rzuca się w oczy, to łączenie poszczególnych koronek za pomocą nitów. To właśnie taka technologia (SRAM Full Pin) pozwoliła na znaczną redukcję kosztów. Otwarta konstrukcja i mocno powycinane poszczególne rzędy kasety sprawiły, że pozostaje sporo wolnej przestrzenie na odprowadzanie błota. Kształt zębów X-GLIDE™2 ma gwarantować taką samą kulturę pracy jak w topowych wersjach Eagla. Kaseta została wykonana ze stali, co gwarantuje dużą żywotność jedynie największa zębatka 50 z. jest aluminiowa. Mimo to jej masa nie jest przeraźliwie wysoka, 450 g to niecałe 100 g więcej od wersji XX1 i podobnie co jedenastorzędowa kaseta Shimano o rozstawie 11-46 z. Jej cena ma wynosić 200 EUR.


Korba
Została wykonana z formowanego na zimno aluminium serii 7000 a jej masa ma wynosić 610 – 662 g w zależności od wersji. Dostępna jest w trzech długościach: 165, 170 i 175 mm. Aby obsłużyć tak duży zakres przełożeń i zapewnić gładka pracę napędu przy dużych przekosach, koronka otrzymała kształt zębów X-SYNC™2. Odpowiednie trzymanie łańcucha zapewnia konstrukcja narrow-wide. Jest ona mocowana do korby w systemie Direct Mount. Korba dostępna jest z osią o średnicy zarówno 24 jak i 30 mm. Jej cena wynosi od 125 do 175 EUR.



Tylna przerzutka
Mniej ekskluzywne materiałe użyte do jej budowy spowodowały przyrost masy o ok 25 g. Ale konstrukcyjnie różnic nie znajdziemy. Dzięki technologii Type-3 ROLLER BEARING CLUTCH™ i pantografowi X-HORIZON™, zmiana przełożeń jest tak samo precyzyjna i twarda zarówno na wolnych jak i szybkich biegach. Cena: 110 EUR.



Manetka
Występuje w wersji Triger jak i Gripshift. Korpus wersji na cyngle jest aluminiowy co zapewnia odpowiednią wytrzymałość. System mocowania na kierownicę MatchMaker™X umożliwia przykręcenie na jednej obejmie na przykład manetki od sztycy Reverb. Masa Trigera wynosi 122 g, natomiast Gripshift waży 144 g. Ich cena jest identyczna i wynosi 35 EUR.


SRAM zaproponował cenę ponad połowę niższą od grupy X01 Eagle. Kwota ok. 520 EUR jest rozsądna i z pewnością zobaczymy coraz więcej rowerów z napędami 1x12 na amatorskich wyścigach.

Dodano: 2017-06-14

Autor: Tekst: Kuba Chryczyk

Tagi: SRAM

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro