Shimano przedstawiło najnowsza grupę komponentów Dura Ace.
Pozwala na obsługę dwóch przerzutek jedną manetką, pomiar mocy, ma opcję hamulców tarczowych, nowe profile kół i bezprzewodową komunikację... pomiędzy sterownikiem a tabletem lub telefonem.


Mocomierz
Nowe korby Dura Ace są większe i jak podaje Shimano o 7 g lżejsze od poprzedniej wersji. W wersji P zintegrowano je z mocomierzem. Jesli pamiętacie to bodajże pięć lat temu pytaliśmy kiedy rozwiązanie które Shimano kupiło wraz systemem bikefitting.com znajdzie się w produktach do jazdy. Proces adaptacji trwał jak zwykle u Japończyków długo. Ale efekt - monolityczna korba Hollow Tech z zagnieżdżonym pomiędzy ramionami pająka mocomierzem i czujnikami naprężeń umieszczonymi w korbach robi wrażenie. System pozwala na wymianę koronek bez wpływu na dokładność pomiaru. Nie wystaje na zewnątrz, nie rzuca się w oczy i podobno jest najlżejszy na rynku. W pełni uszczelniony mocomierz ładowany jest przy pomocy magnetycznie przywierającego konektora więc nie trzeba nic otwierać, nie ma zaślepek itp.


FSSS i SSSS
Dura Ace R9100 wykorzystuje technologię przetestowaną już w świecie MTB i pozwalającą na sterowanie obiema przerzutkami wykorzystując tylko jeden guzik. Synchronized Shift pozwala uprościć wybór przełożenia w warunkach walki na trasie. Shimano twierdzi że im mniej decyzji zawodnik musi podejmować tym jest spokojniejszy i mniej podatny na popełnianie błędów. System automatycznie dobiera ustawienie łańcucha na suporcie i kasecie według wcześniej ustalonego mapowania przełożeń. Będzie można wybuierać pomiędzy Full Shimano Synchronized Shift i Semi Shimano Synchronized Shift. FSSS bazuje na pełnej zależności przedniej przerzutki od wyboru przełożenia przy pomocy tylnej manetki. Dlatego druga manetka jest po prostu zbędna – wystarczy jedna. SSSS wykorzystuje obie manetki a zmiana przy pomocy przedniej może wywoływać zmianę przełożenia na kasecie dla optymalizacji przełożenia. Może się to przydać kiedy zawodnik planuje zmianę koronki i chce się przygotować np. do sprintu.
FSSS najbardziej przydaje się w czasówkach i triathlonie i dlatego specjalnie dla startujących w tych zawodach przewidziano specjalne przełączniki satelitarne. Wybór działania i pełna indywidualizacja realizacji przełożeń dostępna jest przy pomocy E-Tube - shimanowskiego systemu komunikacji pomiędzy elementami grupy a (bezprzewodowo) smartfonem czy tabletem.


Przerzutka Shadow
Kolejną z mtbowskich technologi przeflancowanych do Dura Ace jest przerzutka tylna Shadow, na zdjęciach widzimy bardziej przylegający do ramy profil i nieco dłuży niż dotychczas wózek. Nowa przerzutka będzie także reagować na przeciążenia i „przytulać” się do ramy w razie kraksy.


Hamulce
Nowe mechaniczne zaciski pozwalają na stosowanie opon c28 i jak podaje Shimano są aż o 43% sztywniejsze od poprzedniej wersji i zapewniają lepszy opływ powietrza. Zaciski tarczowe mocowane w systemie Flat Mount współpracują z całkiem nowymi tarczami. Dzięki większemu rozmiarowi adaptera poprawiono odprowadzanie ciepła co zaowocowało 30°C różnicy względem tarcz Ice Freeza.


Szerokie obręcze!
R9100 z węglowymi obręczami C60 i C40 mają obręcze o szerokości 28 mm wraz z wersją C24 mają wariancje do szytek, opon i opon bezdętkowych i dają się zapinać szybkozamykaczami lub opcjonalnie osiami wkręcanymi 12 mm.



Dodano: 2016-06-30

Autor: Tekst: bikeBoard (MK)

Tagi: Shimano

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rasowe ścigacze za 11k
Orbea Avant M30 Team
Merida Scultura 5000 Disc
Cannondale 2018: Jekyll i Trigger
7 najczęstszych błędów w treningu amatorów
Kardiologiczne badania podstawowe
44 strony przygody!