Widząc coraz większą popularność wyścigów długodystansowych po drogach bitych, producenci spełniają oczekiwania wysublimowanej klienteli i zaczynają tworzyć modele szosowe o zupełnie nowym rodowodzie. Gravel Bikes to w wolnym tłumaczeniu rowery przeznaczone do jazdy po żwirze.


Precyzując określenie można stwierdzić, że ich zadaniem jest zapewnienie wysokiego stopnia funkcjonalności, komfortu i dynamiki na zróżnicowanych nawierzchniach. To maszyny, które dobrze czują się także tam, gdzie nie położono warstwy bitumicznej. Czym w takim razie różnią się od szosówek endurance? Najcześciej „gravele” mają łagodniejsze kąty ramy, dłuższą bazę kół i tylny widelec. Standardowo mają też montowane grubsze opony, 28 mm i więcej, hamulce tarczowe i najczęściej specjalne kierownice o powiększonej szerokości dolnego chwytu, ułatwiającąe jazdę w terenie. No dobra, ale czy powyższye parametry nie opisują roweru przełajowego? Nie, ponieważ przełajówki są bardziej nastawione na jazdę sportową niż grejwele, co znowu ma swoje odzwierciedlenie np. w geometrii ramy (są krótsze i ostrzejsze) oraz doborze przełożeń. Ale ten nurt nie jest jednolity, my zaliczamy do niego szosówki o szerokim spektrum zastosowań - od maszyn do ścigania po strada bianche w Europie i bardzo popularnych wyścigach po drogach szutrowych w USA, poprzez plażowe ścigacze, po długodystansowe turystyczne rowery do głębokich eksploracji bocznych dróg.


Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 8/2015


Możesz też kupić e-wydanie


W artykule opisujemy następujące modele:

Trek Domane

Koga Beach Racer

Cannondale Slate

Marin Gestalt

Norco Search XR

Santa Cruz Stigmata

Open U.P.

Scott Addict Gravel Disc

Specialized Diverge

Superior X - Road

Dodano: 2015-08-13

Autor: Tekst: bikeBoard. Foto: John Laptad

Tagi: gravel

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory