Masa rozmieszczona na obwodzie koła ma wpływ na przyspieszanie. Im jest większa i im dalej jest od centrum, tym większej wymaga siły do ruszenia z miejsca. Dlatego lekkie 27,5” łatwiej się rozpędzają. Mniejsze koła wywierają też mniejszy efekt żyroskopowy, dlatego lżejszymi i mniejszymi kołami łatwiej zmieniać kierunek. Wreszcie najważniejsze, mniejsze koło umożliwia łatwiejsze dopasowanie osobom niższego wzrostu. Chodzi o przekrok ramy i wysokość kierownicy, a także oddalenie osi kół od suportu decydujące o skrętności.


Jednak z drugiej strony duże koło „wygładza” nierówności, dlatego na dwudziestce dziewiątce można szybciej jechać w trudnym terenie. Większy obwód koła zmniejsza kąt natarcia na przeszkodę. W związku z tym, uderzenia są mniej odczuwalne i mają mniejszy wpływ na destabilizację roweru. Mniej trzęsie, trudniej jest uszkodzić oponę, a koło wpada tylko w dziury, które są od niego większe. Kolejna zaletą koła 29” jest większa powierzchnia styku opony z podłożem, co ma znakomity wpływ na przyczepność. Dlatego, jeśli tylko gabaryty ciała ci na to pozwalają, HT 29” z lekkimi kołami jest lepszym wyborem.


Tekst jest fragmentem testu rowerów MTB 2300 - 2700 zł, który ukazał się w bikeBoard 4/2016


Zobacz także: Test porównawczy rowerów na kołach 26'', 27,5'' i 29''

Dodano: 2016-12-21
Tagi: 29", koła, 27,5"

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rasowe ścigacze za 11k
Orbea Avant M30 Team
Merida Scultura 5000 Disc
Cannondale 2018: Jekyll i Trigger
7 najczęstszych błędów w treningu amatorów
Kardiologiczne badania podstawowe
44 strony przygody!